Tuesday 20 October 2015

REFLEKSI 5

NORAFIQAH BT. YA'ACOB


Ketika melakukan pembentangan berkenaan kesan-kesan penjajahan terhadap pluraliti. Pelbagai impak yang telah diketengahkan. Antaranya politik, pendidikan, ekonomi dan juga sosial. Perkara yang telah saya bentangkan sendiri adalah dari segi ekonomi dan juga pendidikan.

Kesan pluraliti dari segi ekonomi adalah British memperkenalkan ekonomi dagangan. Ekonomi lebih tertumpu kepada pertanian dan perlombongan. Pengeluaran berlaku dalam skala yang banyak dan memerlukan buruh yang ramai. British mulai membawa masuk buruh Cina ke Tanah Melayu. Keadaan ini menyebabkan ekonomi Melayu terbahagi kepada 2 iaitu ekonomi tradisional dan juga ekonomi dagangan. Seterusnya British memperkenalkan perusahaan getah. Getah digunakan sejak adanya industri penghasilan kereta. Pada mulanya, pokok getah ditanam di kediaman Residen Hugh Low di Perak sebagai perhiasan. Wujudnya industri barangan seperti kasut dan tayar basikal. Disebabkan berlakunya perkembangan perusahaan getah, British membawa masuk buruh India untuk bekerja di ladang getah dengan gaji yang murah. 

Manakala dari segi aspek pendidikan pula adalah sebelum kedatangan British kanak-kanak Melayu dapat pendidikan di surau, sekolah pondok dan masjid. Sejak kehadiran penjajahan, British telah memperkenalkan sistem vernakular iaitu sekolah yang menggunakan bahasa ibunda negara masing-masing sebagai bahasa pegantar. Kini, sistem pendidikan yang berasaskan vernakular masih diguna pakai tetapi bezanya tidak menggunakan guru dari negara asal mereka. 

Apa yang diperolehi setelah pembentangan, Cina,Melayu dan India seharusnya mempunyai daya saing yang tinggi agar aspek ekonomi tidak dimonopoli hanya sesuatu kaum sahaja. Manakala sistem pendidkan pula sepatutnya semua kaum belajar didalam satu sekolah sahaja seperti sekolah kebangsaan yang tidak tertumpu kepada sesuatu kaum sahaja. 


NUR HANANI BINTI HAMIDON

Pada minggu ini, kumpulan saya telah menyambung perbincangan topik pluraliti di alam melayu dimulakan dengan Alyana sekali lagi dengan topik pemerintahan Melayu Melaka sebelum dijajah. Kemudian diteruskan lagi dengan pembentangan Hidayah, Amirah dan Farah mengenai penjajahan barat di tanah melayu yang telah menjejaskan sistem beraja di tanah melayu. Mereka telah menghuraikan tentang kesan-kesan penjajahan kepada politik, pendidikan, ketidaksamarataan ekonomi, dan kehidupan sosial masyarakat pada zaman itu. Seterusnya kami telah memasuki sedikit pengenalan bab Perlembagaan Malaysia Dalam Konteks Hubungan Etnik di Malaysia. Dalam topik ini ada menerangkan tentang Malayan Union yang dibincangkan oleh kumpulan ke-2 iaitu pembentangnya Aisyah. Selepas Jepun menyerah kalah dan British datang semula ke Tanah Melayu dan Parlimen British telah meluluskan Malayan Union. Raja-Raja Melayu telah dipaksa oleh Sir Harold Mac Michael untuk menerima Malayan Union. Tetapi Malayan Union telah mendapat tentangan yang hebat daripada orang Melayu kerana memberikan hak kerakyatan berdasarkan prinsip jus soli dan hak sama rata kepada semua bangsa dan penduduk peribumi tidak memiliki apa-apa keistimewaan. Selain itu, cara Sir Harold Mac Michael mendapatkan tandatangan daripada Raja-Raja Melayu juga menjadi faktor penentangan ini. Disebabkan tentangan daripada orang Melayu, British terpaksa membatalkan Malayan Union. Ia menunjukkan perpaduan orang Melayu sangat hebat sehingga mampu melemahkan kuasa besar seperti British untuk menurut kehendak orang Melayu dan kita sebagai rakyat Malaysia terutama sekali orang Melayu perlu sentiasa bersatu padu dan bantu-membantu di antara satu sama lain agar negara kita, Malaysia menjadi sebuah negara yang hebat, maju dan disegani negara lain seantara dunia.

NOOR HIDAYAH BINTI TAWIL

Terdapat empat kesan penjajahan di Tanah Melayu antara nya dari segi politik, ekonomi, sosial dan pendidikan. Kesan-kesan penjajahan sedikit sebanyak meningkat kan insfrastruktur, teknologi dan juga memberi kesan negatif terhadap pentadbiran dan sosial masyarakat. Dari segi politik, dapat di lihat bahawa segala kuasa pembesar telah di ambil alih oleh penjajah antara kuasa memungut cukai, kuasa penjagaan kawasan dan penjajah juga telah merampas tanah dan hak mereka. Ini telah memberi kesan negatif terutama nya kepada pembesar kerana kuasa mutlak mereka kian terhapus. Selain itu, dalam sosial pula mereka telah di asing kan mengikut bangsa masing-masing.penjajah telah membawa masuk buruh dari China dan India. Pengasingan ini telah memyebabkan mereka sukar untuk berinteraksi antara satu sama lain an tiada persepaduan antara stu sama lain. Kesan yang ke empat pula ialah lesan terhadap ekonomi. Penjajah telah mewujudkan banyak kemudahan seperti jalan raya, jalan keretapi. Kemudahan ini untuk memudahkan mereka membawa keluar hasil peribumi Tanah Melayu. Akhir sekali kesan dari sudut pendidikan. Kedatangan penjajah telah mewujudkan sekolah vernakular yang mana membawa masuk guru dari negara asal. Selain itu, wujud juga sekolah inggeris. Secara langsung ia telah menambah sistem pendidikan yang mana sebelum penjajahan hanya sekolah melayu dan madrasah di dirikan.

NURFARAHAIN BINTI NAZLIN 

Kumpulan saya menyambung bab 2 yang telah disampaikan pada minggu lepas. Bab ini disambungkan dengan kesan dari penjajahan terhadap perdagangan, ekonomi, politik, pemerintahan, kependudukan, pendidikan, kebudayaan dan dasar-dasar yang telah diperkenalkan selepas zaman penjajahan. Terdapat sesetengah sistem yang ditinggalkan oleh penjajah yang masih digunakan sekarang ini seperti dari segi politik, sistem pilihanraya yang dilakukan untuk memilih pemimpin setiap lima tahun dan juga sistem pendidikan yang masih wujud sekolah-sekolah mengikut kaum seperti sekolah jenis kebangsaan cina, india dan tahfiz tetapi sekolah sekolah ini terbuka untuk semua kaum walaupun ia adalah sekolah kebangsaan jenis.  Wujud juga kaum-kaum yang wujud hasil perkahwinan campur yang menunjukkan kemajmukan rakyat di Malaysia seperti Ceti, Baba Nyonya, Cina dan India Muslim.

ALYANA BINTI ADLAN 

Pada minggu ini kumpulan saya telah menjelaskan tentang kesan masyarakat pluralistic selepas kemerdekaan.
PENDIDIKAN
- Penggunaan bahasa Melayu sebagai alat penyatuan – dicadangkan dalam Penyata Razak 1956 dan Rahman Abdul Talib 1960.

- 13 Mei 1969, UMNO menegaskan pendidikan harus dipertingkatkan untuk meperkasakan orang Melayu. Oleh itu, bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar utama di semua sekolah.
- Kerajaan memperbanyak penubuhan institut pengajian tinggi.
- Sekolah Cina masih wujud

POLITIK
- Pembentukan Parti Perikatan (UMNO, MIC dan MCA) 
- Penubuhan Barisan Nasional (1974)
- Penggabungan Sabah dan Sarawak dengan Tanah Melayu untuk mewujudkan satu negara; Malaysia. 

EKONOMI
Sistem ekonomi laissez faire atau sistem ekonomi pasaran bebas yang diadaptasi daripada warisan British

Wujud 3 sektor 
- Sektor ekonomi tradisional (pengusahaan ladang getah, kelapa dan padi dan nelayan) dikuasai oleh Melayu.

- Sektor ekonomi moden (perlombongan, perkilangan dan perkhidmatan)- 10% dikuasai oleh etnik Cina. 
- Sektor ketiga – Cina menguasai bidang pengangkutan, perniagaan dan kewangan. India pula terlibat dalam sector pengangkutan awam, perniagaan dan kewangan.

NUR AMIRAH NAZIHAH BINTI MOHD SIDIK 


Pada minggu kelima menjelaskan tentang kesan-kesan penjajahan barat di Tanah Melayu. Terdapat empat aspek dari kesan penjajahan barat iaitu politik, ekonomi, sosial dan pendidikan. Dari aspek politik, kesan dari penjajahan telah munculnya semangat nasionalisme. Orang melayu mula bersatu apabila terbentuknya persatuan-persatuan yang bercorak kenegerian, wujud penentangan Malayan Union dan juga terbentuknya parti UMNO. Dalam soal pentadbiran, bagi soal-soal agama dan adat istiadat, pemimpin temptan dilantik untuk menjadi penasihat dalam bidang tersebut.
Dari aspek ekonomi, perusahaan getah dan industri perlombongan mula berkembang. Pada zaman itu, British mula sedar permintaan getah mula mendapat permintaan yang tinggi kesan daripada banyak industri barangan yang memerlukan getah seperti kasut, tayar basikal dan alat elektrik. Getah juga digunakan ketika revolusi dalam perindustrian kereta, oleh itu getah ditanam di Tanah Melayu. British telah membawa masuk pekerja India bekerja di ladang getah dengan gaji yang murah.
Dari aspek sosial pula, kesan dari penjajahan telah membentuk masyarakat yang berbilang kaum. Pada zaman British, mereka telah membawa masuk imigran China dan India kerana keperluan tenaga manusia. Kedatangan imigran yang berlipat ganda telah membentuk masyarakat yang berbilang kaum di Tanah Melayu. Hasilnya sekarang terdapat pelbagai kaum di Malaysia iaitu Melayu, Cina dan India.

Akhir sekali ialah dari aspek pendidikan. Sebelum kedatangan British ke Tanah Melayu, penduduk Tanah Melayu telah mempunyai sistem pendidikan mereka sendiri iaitu pendidikan agama dan sekolah pondok. Kesan daripada penjajahan British mereka telah menukar sistem pendidikan dengan membentuk sekolah inggeris, melayu dan vernakular.

1 comment:

  1. Play Emperor Casino | €250 Free Bet + 100 Spins | Shootercasino
    Play Emperor Casino for FREE. No Download or Registration Required! Enjoy 제왕카지노 검증 our exciting games and win big cash prizes with our exciting bonuses.

    ReplyDelete