Saturday 24 October 2015

PLURALITI MASYARAKAT ALAM MELAYU DALAM SEJARAH



isu semasa 



1) SIAPA PENGANJUR?

Persekutuan Silat Kebangsaan Malaysia (Pesaka) akan menganjurkan Himpunan Rakyat Bersatu pada 16 September 2015. Presidennya, Tan Sri Mohd Ali Rustam berkata, Pesaka menjadi penganjur kerana rasa tercabar dengan tindakan peserta Himpunan Bersih 4 hujung bulan lalu yang menggunakan demonstrasi jalanan sebagai kaedah untuk mencapai objektif mereka.

Himpunan yang bakal berlangsung Rabu ini dikenali dengan baju berwarna merah yang menjadi pilihan para penyokongnya. Gelaran 'baju merah' mula tersebar pada 25 Ogos apabila sekumpulan lelaki memakai baju T merah diketuai pemimpin NGO Melayu Datuk Jamal Md Yunos membuat demonstrasi silat anti-Bersih di hadapan pusat beli-belah Sogo di Kuala Lumpur.



2) APA OBJEKTIF MEREKA?

1. Menzahirkan amaran keras supaya jangan menghina pemimpin Melayu dan menghormati agama Islam sebagai agama Persekutuan.

2. Menghimpun umat Melayu bagi menunjukkan solidariti sekali gus mendokong teras dan keadilan sosial seperti yang termaktub dalam Perlembagaan.

3. Mendesak Kerajaan supaya bertindak tegas kepada pengkhianat negara yang memfitnah serta mempertikaikan kredibiliti Kerajaan dan mahu menjatuhkan pentadbiran yang telah dipilih oleh rakyat secara sah melalui sistem pilihanraya.

4. Mendesak Kerajaan melaksanakan sekolah satu aliran tanpa kompromi untuk memupuk perpaduan dan toleransi ke arah pembentukan bangsa Malaysia.

5. Menuntut Kerajaan untuk melaksanakan dasar-dasar seperti yang dijamin oleh Perlembagaan khususnya di dalam perkara-perkara yang bersangkutan dengan pembelaan dan hak keistimewaan Melayu dan Bumiputera.

6. Menyarankan kepada Kerajaan agar Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) dikembalikan sebagai satu langkah dalam usaha-usaha Kerajaan untuk memastikan tahap keselamatan dan keamanan serta ketenteraman dalam negara sentiasa terjamin.



3) Kesan-kesan Himpunan Rakyat Bersatu

1.   Memupuk semangat perpaduan sesama melayu
2.   Memupuk kesedaran orang melayu akan hak-hak mereka yang semakin   ditindas
3.   Memupuk dan menzahirkan semangat patriotik dan cintakan negara dalam jati diri rakyat demi menuju ke arah satu perpaduan nasional yang mantap

4) Cara penyelesaian
1.Menyuarakan hak melalui saluran dan medium yang betul  
2.Berani untuk mempertahankan hak sebagai rakyat
3.Semangat patriotik sentiasa dipraktikkan dalam jati diri

No comments:

Post a Comment