NORAFIQAH BT. YA'ACOB
Didalam bab 2 iaitu
pluraliti masyarakat alam Melayu dalam sejarah bermula dari penceritaan
kronologi kesultanan melayu Melaka sehingga pembentukan Malaysia pada tahun
1963. Pelbagai kuasa luar yang pernah menjajah Tanah Melayu juga dijelaskan
dalam bab ini. Ia termasuklah Portugis, Belanda, British dan Jepun. Konsep yang
diketengahkan dalam bab ini adalah pluralism. Pluralism bermaksud ideologi yang
menyamaratakan kepercayaan dan pegangan yang berbeza dalam masyarakat.
Selain itu, terdapat
persamaan dan perbezaan antara pluraliti dengan pluralistik. Pluraliti lebih
memfokuskan kepada imigran yang datang secara semulajadi iaitu bertujuan untuk
membina kehidupan baru dan mencari pekerjaan. Manakala pluralistik lebih kepada
imigran yang datang secara paksa oleh pihak British bagi kepentingan ekonomi
British sendiri. Pluraliti terbentuk di alam Melayu melalui beberapa aspek
iaitu masyarakat, diplomatik, keagamaan dan akhir sekali ilmu dan
pemikiran.
Di Asia Tenggara iaitu alam
Melayu juga melalui zaman penyebaran Islam. Cara-cara penyebaran Islam ketika
itu adalah perdagangan, perkahwinan, pengislaman raja dan bangsawan dan juga
peranan mubaligh. Ketika zaman dahulu, Melaka amat dikenali sebagai kawasan
perdagangan dikalangan pedagang-pedagang luar termasuk pedagang Arab.
Kedatangan Arab ke Melaka bertujuan untuk berdagang secara tidak langsung
menunjukkan akhlak mulia sebagai umat Islam disamping berdakwah mengenai Islam.
Hal ini menarik minat rakyat tempatan disebabkan dakwah pedagang yang tidak
memaksa untuk memeluk agama Islam. Melalui perkahwinan penyebaran Islam berlaku
apabila anak raja di Tanah Melayu dikahwinkan dengan anak raja Siak, Kampar dan
juga Inderagiri. Malah berlaku penyebaran Islam dikalangan rakyat biasa dengan
pedagang Arab yang datang berdagang.
NUR HANANI BINTI HAMIDON
Pada minggu ini kami telah masuk ke bab yang baru iaitu Pluraliti dan Pluralistik di alam melayu. Saya telah memulakan pembentangan untuk bab ini dengan menerangkan maksud pluraliti dan pluralistik dan perbezaannya. Pluraliti bermaksud wujudnya kepelbagaian bangsa, agama di suatu tempat pada suatu masa secara semula jadi manakala pluralistik bermaksud wujudnya kepelbagaian bangsa, agama di suatu tempat pada suatu masa secara terancang dan dipaksakan oleh orang- orang tertentu yang berkepentingan. Pluraliti
masyarakat alam Melayu dalam sejarah bermula dari penceritaan kronologi
kesultanan melayu Melaka sehingga pembentukan Malaysia pada tahun 1963. Sejak
tahun 1402 hingga 1963 pelbagai kuasa luar telah menjajah Tanah Melayu,
termasuklah Portugis, Belanda, British dan Jepun. Konsep yang diketengahkan
dalam bab ini adalah pluralism. Pluralism bermaksud ideologi yang
menyamaratakan kepercayaan dan pegangan yang berbeza dalam
masyarakat. Seterusnya, ialah perbezaan dan persamaan di antara pluraliti
dan pluralistik. Pluraliti ialah kemajmukan yang berlaku secara lebih
bercirikan semulajadi, tanpa paksaan dan fleksibel. Imigran atau pedagang yang
datang ialah secara sukarela untuk mencari kehidupan dan kekayaan di Tanah
Melayu. Pluraliti dapat menjamin ketenangan pemikiran dan perasaan. Manakala
bagi pluralistik, imigran datang secara paksaan demi kepentingan ekonomi dan
politik British sendiri. Rakan saya iaitu Alyana pula telah membentangkan tentang cara kemasukan atau penerimaan Islam di Asia Tenggara iaitu melalui pengislaman Raja-raja, perkahwinan, perdagangan dan peranan mubaligh.
NOOR HIDAYAH BINTI TAWIL
Pluraliti ialah kemajmukan. Terdapat
perbezaan antara pluraliti dan pluralistik.pluraliti lebih kepada sesuatu yang
semulajadi yang mana kependudukan masyarakat secara sukarela serta menjamin
ketenangan. Pluralistic adalah paksaan dan memberi kepentingan kepada Inggeris.
Plurality dan pluralistic juga telah member impak yang positif dan negative
terhadap masyarakat majmuk ini sendiri. Pluralistik ini terjadi kerana
penjajahan di Tanah Melayu. Tanah Melayu telah di jajah oleh Portugis, Belanda,
British dan Jepun. Tanah Melayu mempuyai kekayaan hasil bumi. Sebelum
kedatangan penjajah, Melaka menjadi pelabuhan yang sangat terkenal dan
strategik. Ramai pedangang datang berdagang dari seluruh pelusuk. Disamping
itu, mereka turut meyampaikan dakwah dan menyebarkan ajaran Islam. Secara tidak
langsung telah menarik ramai orang untuk berdakwah dan mendekati Islam. Bagi
mereka, peniaga Islam amat jujur dan bersopan santun ketika urusan berjual
beli. Akhir sekali, penjajahan di Tanah Melayu telah membentuk masyarakat
majmuk yang berbilang kaum serta penyebaran agama Islam.
NURFARAHAIN BINTI NAZLIN
Setiap
kumpulan diminta untuk membentangakan tajuk yang telah diberikan. Kumpulan saya
ditugaskan untuk membentangkan tentang bab 2 yang bertajuk Pluraliti &
Masyarakat Pluraliti di Malaysia. Tajuk ini membincangkan tentang masyarakat di
alam melayu pada zaman dahulu sebelum, semasa dan selepas zaman penjajahan. Pluraliti
bercirikan tanpa paksaan dan secara semulajadi manakala masyarakat pluralistik
adalah bercirikan pemaksaan dan perbezaan. Selain itu, tajuk ini menerangkan
lebih tentang maksud imperialism iaitu menjajah secara fizikal dan juga maksud kolonialisme
iaitu menjajah secara fizikal dan mental. Cara penyampaian adalah melalui cara
bermasyarakat, diplomatik, keagamaan dan ilmu & pemikiran.
ALYANA BINTI ADLAN
Pada minggu ini saya dan kumpulan saya
telah membentang tentang bab 2 iaitu plurality dan pluralistic di Malaysia
Pluraliti
: Wujudnya kepelbagaian bangsa, agama di suatu tempat pada suatu masa secara
semula jadi. Cth: Masyarakat Melaka.
Pluralistik: Wujudnya kepelbagaian bangsa, agama di suatu tempat pada suatu masa secara terancang dan dipaksakan oleh orang- orang tertentu yang berkepentingan. Cth: era penjajahan British.
Pluralistik: Wujudnya kepelbagaian bangsa, agama di suatu tempat pada suatu masa secara terancang dan dipaksakan oleh orang- orang tertentu yang berkepentingan. Cth: era penjajahan British.
SEJARAH MASYARAKAT PLURALISTIK DI MALAYSIA...
Pluralisme Alam Melayu
Sebelum kedatangan penjajah, masyarakat Alam Melayu hidup dalam kepluralitian
semula jadi tanpa paksaan.
- Alam Melayu menjadi tempat pertemuan pelbagai tamadun dan budaya utama dunia.
- Kemuncak Pluraliti Alam Melayu: Kerajaan Melaka.
Selepas Kedatangan penjajah...
Orang-orang Cina dan India terutamanya dibawa masuk ke Alam Melayu adalah demi kepentingan ekonomi dan politik Inggeris. Mereka dibawa masuk oleh Inggeris tanpa disertai kaum keluarga seperti isteri dan anak mereka. Oleh kerana tumpuan dan hasrat kedatangan mereka ialah untuk memenuhi keperluan ekonomi-politik Inggeris maka asimilasi budaya dan cara hidup di antara masyarakat tidak berlaku.
Pluralisme Alam Melayu
Sebelum kedatangan penjajah, masyarakat Alam Melayu hidup dalam kepluralitian
semula jadi tanpa paksaan.
- Alam Melayu menjadi tempat pertemuan pelbagai tamadun dan budaya utama dunia.
- Kemuncak Pluraliti Alam Melayu: Kerajaan Melaka.
Selepas Kedatangan penjajah...
Orang-orang Cina dan India terutamanya dibawa masuk ke Alam Melayu adalah demi kepentingan ekonomi dan politik Inggeris. Mereka dibawa masuk oleh Inggeris tanpa disertai kaum keluarga seperti isteri dan anak mereka. Oleh kerana tumpuan dan hasrat kedatangan mereka ialah untuk memenuhi keperluan ekonomi-politik Inggeris maka asimilasi budaya dan cara hidup di antara masyarakat tidak berlaku.
NUR AMIRAH NAZIHAH BINTI MOHD SIDIK
BAB
2 - PLURALITI DAN PLURALISTIK DI MALAYSIA
Minggu
keempat menerangkan pluraliti di alam melayu. Pluralisme adalah ideologi yang
menyamakan kepercayaan dan pegangan yang berbeza dalam masyarakat. Pluraliti pula
bermaksud wujudnya kepelbagaian bangsa, agama di satu tempat pada suatu masa
secara semulajadi khususnya pada masyarakat Melaka. Manakala pluralistik pula
bermaksud wujudnya kepelbagaian bangsa, agama di suatu tempat pada satu masa
secara dirancang dan dipaksa oleh pihak-pihak tertentu yang berkepentingan
iaitu di era penjajah British. Terdapat juga 4 cara penyebaran islam di
Melaka iaitu melalui perdagangan, perkahwinan, pengislaman raja atau bangsawan
dan peranan mubaligh.
No comments:
Post a Comment