Tuesday 22 September 2015

REFLEKSI 2

NORAFIQAH BT. YA'ACOB


Kuliah seterusnya telah menerangkan berkenaan kufur, fasik dan munafik. Kufur membawa maksud kepada ingkar kepada perintah Allah. Manakala fasik bererti berterusan melakukan dosa tanpa rasa bersalah dan munafik pula adalah berpura-pura baik dalam mengamalkan Islam padahal dia sebaliknya. 

Selain itu, telah diterangkan bahawa surah Al-Hujurat ayat 6-13 iaitu panduan manusia agar menjaga tutur kata dan perbuatan dalam meraikan perbezaan antara sesama manusia.Ayat 6 telah menyatakan agar jangan mudah menerima sesuatu maklumat tanpa menyelidik kesahihannya sebelum itu. Ayat yang seterusnya menjelaskan jika bertemu seseorang yang bergaduh maka damaikanlah mereka. Surah ini juga menerangkan bahawa manusia adalah bersaudara. Malah manusia juga disuruh untuk jangan mencemuh/memperlekehkan seseorang. Ini disarankan oleh kerana berkemungkinan seseorang itu lebih baik daripada diri kita.

Tambahan pula, seseorang itu perlu menutup aib orang lain maka Allah pasti akan menutup aib dirinya juga ketika di akhirat sewaktu hari perhitungan. Manusia dilarang untuk menggelarkan seseorang dengan nama yang buruk agar tidak mencetuskan pergaduhan. Akhir sekali manusia dituntut untuk menjauhi sangka buruk seperti dengan mencari kesalahan orang lain dan juga jangan mengumpat terutama sekali berbisik di hadapan orang lain kerana ini membolehkan terbukanya ruang curiga kepada orang yang melihatnya.


NUR HANANI BINTI HAMIDON


PERBEZAAN MANUSIA

Pada kelas pembelajaran yang ke-2 saya telah mempelajari tentang perbezaan manusia. Setiap manusia yang dijadikan oleh Allah SWT berbeza-beza dari pelbagai aspek seperti warna kulit, rupa, jantina, personaliti, agama dan sebagainya. Allah menjadikan setiap manusia itu berbeza-beza kerana ia membolehkan manusia untuk saling mengenali sesama mereka. Akan tetapi perbezaan yang wujud dalam kalangan manusia ini boleh mendatangkan kebaikan dan keburukan. Antara kebaikannya ialah manusia dapat mengeratkan silaturrahim, manakala dari aspek keburukannya pula ialah wujudnya konflik seperti pergaduhan diantara kaum.

BAGAIMANA UNTUK BERSATU WALAUPUN BERBEZA?

Untuk bersatu walaupun berbeza, setiap manusia haruslah mempunyai sifat-sifat seperti saling hormat-menghormati agar dapat melahirkan masyarakat majmuk. Untuk lebih memahami bagaimana untuk bersatu walaupun berbeza, Ustazah telah menerangkan maksud Surah al-Hujurat, ayat 6-13.


Wahai orang-orang yang beriman! Jika datang kepada kamu seorang fasik membawa sesuatu berita, maka selidikilah (untuk menentukan) kebenarannya, supaya kamu tidak menimpakan sesuatu kaum dengan perkara yang tidak diingini - dengan sebab kejahilan kamu (mengenainya) - sehingga menjadikan kamu menyesali apa yang kamu telah lakukan.


Dan ketahuilah! Bahawasanya dalam kalangan kamu ada Rasulullah (maka janganlah kemahuan atau pendapat kamu mendahului pentadbirannya); kalaulah ia menurut kehendak kamu dalam kebanyakan perkara, tentulah kamu akan mengalami kesukaran; akan tetapi (Rasulullah tidak menurut melainkan perkara yang diwahyukan kepadanya, dan kamu wahai orang-orang yang beriman hendaklah bersyukur kerana) Allah menjadikan iman suatu perkara yang kamu cintai serta di perhiaskannya dalam hati kamu, dan menjadikan kekufuran dan perbuatan fasik serta perbuatan derhaka itu: perkara-perkara yang kamu benci; mereka yang bersifat demikian ialah orang-orang yang tetap menurut jalan yang lurus.


(Mereka dijadikan berkeadaan demikian) sebagai limpah kurnia dan nikmat pemberian dari Allah; dan (ingatlah), Allah Maha Mengetahui, lagi Maha Bijaksana.


Dan jika dua puak dari orang-orang yang beriman berperang, maka damaikanlah di antara keduanya; jika salah satunya berlaku zalim terhadap yang lain, maka lawanlah puak yang zalim itu sehingga ia kembali mematuhi perintah Allah; jika ia kembali patuh maka damaikanlah di antara keduanya dengan adil (menurut hukum Allah), serta berlaku adillah kamu (dalam segala perkara); sesungguhnya Allah mengasihi orang-orang yang berlaku adil.


Sebenarnya orang-orang yang beriman itu adalah bersaudara, maka damaikanlah di antara dua saudara kamu (yang bertelingkah) itu; dan bertaqwalah kepada Allah supaya kamu beroleh rahmat.


Wahai orang-orang yang beriman! Janganlah sesuatu puak (dari kaum lelaki) mencemuh dan merendah-rendahkan puak lelaki yang lain, (kerana) harus puak yang dicemuhkan itu lebih baik daripada mereka; dan janganlah pula sesuatu puak dari kaum perempuan mencemuh dan merendah-rendahkan puak perempuan yang lain, (kerana) harus puak yang dicemuhkan itu lebih baik daripada mereka; dan janganlah setengah kamu menyatakan keaiban setengahnya yang lain; dan janganlah pula kamu panggil-memanggil antara satu dengan yang lain dengan gelaran yang buruk. (Larangan-larangan yang tersebut menyebabkan orang yang melakukannya menjadi fasik, maka) amatlah buruknya sebutan nama fasik (kepada seseorang) sesudah ia beriman. Dan (ingatlah), sesiapa yang tidak bertaubat (daripada perbuatan fasiknya) maka merekalah orang-orang yang zalim.


Wahai orang-orang yang beriman! Jauhilah kebanyakan dari sangkaan (supaya kamu tidak menyangka sangkaan yang dilarang) kerana sesungguhnya sebahagian dari sangkaan itu adalah dosa; dan janganlah kamu mengintip atau mencari-cari kesalahan dan keaiban orang; dan janganlah setengah kamu mengumpat setengahnya yang lain. Adakah seseorang dari kamu suka memakan daging saudaranya yang telah mati? (Jika demikian keadaan mengumpat) maka sudah tentu kamu jijik kepadanya. (Oleh itu, patuhilah larangan-larangan yang tersebut) dan bertaqwalah kamu kepada Allah; sesungguhnya Allah Penerima taubat, lagi Maha mengasihani.


Wahai umat manusia! Sesungguhnya Kami telah menciptakan kamu dari lelaki dan perempuan, dan Kami telah menjadikan kamu berbagai bangsa dan bersuku puak, supaya kamu berkenal-kenalan (dan beramah mesra antara satu dengan yang lain). Sesungguhnya semulia-mulia kamu di sisi Allah ialah orang yang lebih taqwanya di antara kamu, (bukan yang lebih keturunan atau bangsanya). Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui, lagi Maha Mendalam PengetahuanNya (akan keadaan dan amalan kamu).

Kesimpulannya, setiap kejadian Allah SWT ada kelebihan yang tersirat dan tersurat. Oleh itu, sebagai manusia, kita harus mencari kelebihan yang tersirat dan tersurat itu supaya dapat mengecapi dan melahirkan masyarakat yang majmuk.



NOOR HIDAYAH BINTI TAWIL

Suruh ai-hujrat menekan kan tentang mengapa manusia berbeza. Manusia saling memrlukan antara satu sama lain selain melengkapi. Agama bukan punca konflik tetapi punca perpaduan.  Jika menolak agama, manusia akan memikirkan baahawa mereka mulia seperti timbul nya ras, bangsa, kelas berdasarkan status ekonomi dan warganegara. Malah tahap hubungan etnik juga secara negatif yang mana bersikap prejudis, stereotaip, diskriminasi dan perang. Oleh itu, dalam al-Quran telah melarang umat Islam agar tidak mencaci, menghina, mengejek dan sebagai nya.


NURFARAHAIN BINTI NAZLIN 

Kelas mula mempelajari tentang bab 1 yang betajuk konsep asas hubungan etnik. Di dalam tajuk ini, saya mempelajari tentang maksud etnik dan ras dan juga tentang perasaan dan pemikran yang wujud dalam setiap etnik. Antaranya ialah prejudis, streotaip dan diskriminasi. Selain itu, saya juga mempelajari tentang ciri-ciri budaya iaitu budaya dipelajari, dikongsi, sejagat, diwarisi, berubah, perlambangan dan pandangan semesta. 

ALYANA BINTI ADLAN 

Manusia di lahirkan berbeza iaitu  mempunyai warna kulit dan rupa paras yang berbeza kerana mengikut ras-ras dan keturunan masing-masing.Contohnya kalau di sekitar Negara-negara barat atau ingeris maysarakat mereka berkulit putih dan cerah. Manakala di rantau Afrika kebanyakan masyarakat mereka berkulit gelap dan masyarakat Malaysia pula bagi kaum Melayu kebanyakan yang kebanyakannya berkulit berwarna sawa matang.
Kesemua perbezaan ini adalah kekuasaan ALLAH SWT dimana kalau kita lihat pada asma ul-husna sendiri ALLAH SWT itu maha pencipta lagi maha bijaksana.
Itulah sebabnya kenapa ALLAH SWT menciptakan manusia pelbagai rupa dan warna kulit hanyalah semata-mata untuk kita mengunakan kelebihan akal kita untuk terus beribadat kepada ALLAH SWT dan mempercayai bahawa sesunguhnya ALLAH SWT maha pencipta lagi bijak sana seperti apa yang tertulis dalam Firman ALLAH SWT yang bermaksud:


“Dan di antara tanda-tanda kekuasaan-Nya ialah menciptakan langit dan bumi dan berlain-lainan bahasamu dan warna kulitmu. Sesungguhnya pada yang demikan itu benar-benar terdapat tanda-tanda bagi orang-orang yang mengetahui.” (QS. Ar-Ruum [30]:22)


Dalam ayat tersebut jelas bahwa diantara tanda-tanda kekuasaan Allah SWT ialah diciptakannya manusia dalam bentuk dan warna tubuh yang bermacam-macam serta bahasa yang berbeza. Dia menciptakan anak-anak Adam dalam perbedaan dan di sinilah ditunjukkan tanda-tanda kekuasaannya. Dari jumlah keseluruhan umat manusia sekarang ini, tidak akan pernah ada cerita2 orang memiliki persamaan yang sama, dari mulai wajah hingga perilaku. Bahkan anak kembar siam sekalipun pasti ada bezanya.


NUR AMIRAH NAZIHAH BINTI MOHD SIDIK 

Setiap manusia dilahirkan dimuka bumi ini pasti memiliki perbezaan. Contohnya manusia itu berbeza dari segi rupa, jantina dan juga personaliti. Di dalam setiap perbezaan itu tersimpan erti yang harus difahami. Perbezaan merupakan keadaan, sifat dan ciri yang diciptakan Allah dengan tujuan agar manusia saling mengenal, berinteraksi, saling memahami dan memberi manfaat satu sama lain. Penerangan perbezaan manusia ini juga diterangkan dengan lebih lanjut di dalam surah al-Hujurat ayat 6-13. Di dalam surah itu ada menerangkan mengenai orang yang fasik iaitu orang yang berterusan melakukan dosa tanpa rasa bersalah. Selain itu Allah juga menerangkan Rasulullah adalah pembimbing. Rasulullah itu bersifat maksum iaitu tiada dosa berbeza dengan manusia yang sering melakukan dosa. Di dalam ayat 11, Allah menyuruh kita jangan suka mencemuh, jangan suka membuka aib orang dan jangan juga suka memanggil orang dengan gelaran yang buruk. Di dalam surah itu juga menerangkan bahawa Allah telah mempersayangkan manusia dengan iman serta harus memperbencikan diri dengan sikap kufur, fasik dan juga maksiat.



No comments:

Post a Comment